Semmelweis Ignác szobrának és az emlékmű mellékalakjainak gipszmintái Stróbl Alajos (1856–1926) műtermében. 1906. (fotográfia)
A századforduló magyar szobrászatának vezető egyénisége, Stróbl Alajos Semmelweis alakjának megformálásához annak 1863-mas fotográfiáját használta fel, a kívánalmaknak megfelelően bal kezébe könyvet helyezett. A nőalakot és annak csecsemőjét saját feleségéről, Kratochwill Lujzáról és kisfiáról mintázta meg. A mészkőtalapzaton álló oszlopszerű tagozatot tölgyfalombokat tartó gyermekek veszik körül. A szobor felirata – Bizottság kérésének eleget téve – egyszerűen SEMMELWEIS lett. A szoborhoz készült gipszmodellek sokáig Stróbl Epres kerti műtermében álltak a szobrásznövendékek okulására szolgálva. Az Egyesület hét tagja a nőalak mintáját saját pénzen megvásárolta Stróbltól, s az Egyesületnek ajándékozta. A gipszminta 1923-ban a Budapesti Királyi Orvosegyesület székházának dísztermébe, majd az Egyesület felszámolása után a pesti orvosegyetem Semmelweis-termébe került.